Google Website Optimizer – הקדמה
וובסייט אופטימייזר זהו כלי שנוצר ומוצע חינם על ידי גוגל שמטרתו לבצע אופטימיזציה בין
דפי נחיתה שונים ובגדול לתת לנו סטטיסטיקה בנושא המרות גולשים בדפי נחיתה שונים בקמפיין
פרסום בגוגל שלנו.
לכל דף נחיתה בכל קמפיין יש מטרה כלשהי, מטרה נקראת גם "המרה". המרה יכולה להיות שליחת פרטים אישים דרך טופס יצירת קשר שבדף, ביצוע הזמנה, הורדת תוכנה ועוד. כאשר אנו בונים דף נחיתה לעסק שלנו, איך נדע איזה דף נחיתה הוא הממיר ביותר עבורינו? בטח שלא ננחש!
באמצעות מערכת Website Optimizer ניתן לבחון מספר וריאציות של דפי נחיתה ובמקביל לערוך ניסויים בינהם כאשר המטרה מוגדרת מראש וברורה למנגנון. בסוף כל ניסוי נקבל את הדף או השילוב המנצח בסבירות גבוהה ואותו נמשיך להריץ בקמפיין שלנו.
ניתן לערוך ניסויים מרובים בין דפי נחיתה שונים או על דף נחיתה אחד בעל ווריאציות שונות ללא הגבלה.
ניסויי אופטימיזציה אפשריים בכלי Website Optimizer
דרך כלי האופטימיזציה לדפי נחיתה ניתן לבצע שני סוגי ניסויים שונים שמטרתם המשותפת היא לתת לנו אינדיקציה לגבי דף נחיתה הטוב ביותר מתוך דפי הנחיתה הנבחנים בניסוי:
1. ניסוי A\B - בדיקת המרות בדפי נחיתה שונים לחלוטין
בניסוי זה אנו מזינים כתובות URL של לפחות 2 דפי נחיתה השונים אחד מהשני כאשר הדף הראשון הוא הדף האורגינלי המקבל כרגע את כל הכניסות ובנוסף לכל הפחות עוד דף המשתתף בניסוי. ניתן להזין מספר דפי נחיתה בלתי מוגבל לצורך הניסוי. בנוסף, חובה להזין כתובת דף המשמש אותנו לצורך מעקב אחר ההמרות (דף Thank You לרוב).
לאחר שניצור את הניסוי נקבל מספר סקריפטים מגוגל להתקנה על דפי הנחיתה שלנו: סקריפט לדף האורגינלי, סקריפטים לדפי הנחיתה הנוספים המשמשים אותנו בניסוי ובנוסף סקריפט לדף ההמרות שלנו על מנת שהמערכת תוכל למדוד את כמות ההמרות שהתקבלו מכל דף ודף המשתתף בניסוי.
לאחר שהגדרנו את הניסוי נפעיל אותו ונגדיר את כמות התעבורה שאנחנו מעוניינים להקצות לטובת הניסוי. לאחר שנפעיל את הניסוי נוכל להכנס מעת לעת לדוחות הסטטיסטיים המתקבלים על ידי המערכת ולחזות בדף הנחיתה הטוב יותר המפיק את מירב ההמרות. לאחר פרק זמן בו קיבלנו כמות המרות מספקת המערכת תכריז על מנצח בוודאות גבוהה בניסוי שלנו – גוגל ממליצה על 100 המרות מינימום לכל דף נחיתה על מנת לקבוע מנצח ברמת וודאות גבוהה. במקרים מסויימים לא יקבע מנצח כיוון שהתוצאות צמודות מידי ועל כן עלינו ליצור דף נחיתה נוסף ולשתפו בניסוי חדש שניצור.
ניסוי A\B מעולה לקמפיינים המקבלים כמות צפיות נמוכה יחסית, פחות מ- 1000 צפיות בשבוע. בסוף הניסוי לרוב התוצאות משקפות את דף הנחיתה הטוב ביותר והקמפיין יפיק לאורך זמן פי כמה וכמה יותר המרות מהצפוי עקב השימוש בדף נחיתה טוב יותר.
2. ניסוי בדף המכיל משתנים דינאמיים - Multivariate Experiment
זהו ניסוי המתאים עבור קמפיינים המקבלים תעבורת גולשים של למעלה מ- 1000 כניסות בשבוע (על פי המלצת גוגל).
הניסוי נערך על פני דף נחיתה אחד בלבד שאנו מעוניינים לבחון את התפקוד שלו עם משתנים שונים כגון: כותרות שונות, תמונות, כפתורים בגדלים שונים וכו'. האפשרויות הן בלתי מוגבלות לבחינת דף נחיתה בעל משתנים שונים כאשר כל משתנה שנוסיף למערכת מוסיף לנו עוד ווריאציה אחת או יותר של דף נחיתה בהתאם לכמות המשתנים שבחרנו לבחון. סה"כ הנוסחא המתמטית היא כמות המשתנים בעצרת, כלומר, במידה ובחרנו לבחון 5 משתנים על דף הנחיתה שלנו יהיו לנו סה"כ 120 וורסיות של דפי נחיתה שונים לבחינה בקמפיין ולכן אנו זקוקים לכמות תעבורה גבוהה יחסית (על פי החישוב הבא: 1*2*3*4*5 = 120 אפשרויות).
נוכל לבחון אינספור פרמטרים שונים על דף הנחיתה שלנו אך חשוב מאוד לזכור שניסוי מסוג זה והוספת פרמטרים נוספים מחייב אותנו בקמפיין המפיק אלפי או עשרות אלפי כניסות בשבוע על מנת לתת לנו תוצאות אפקטיביות במהירות המרבית. במידה וננסה לבחון את הניסוי על פני דף נחיתה המקבל תעבורה נמוכה נקבל תוצאות שנויות במחלוקת.
Website Optimizer - למי זה כדאי ולמה?
כלי זה נוצר בראש ובראשונה על מנת לעזור למפרסמי גוגל להפיק החזר השקעה גבוה יותר מהקמפיין שלהם ולהגדיל את הכנסותיהם. איננו עוסקים בניחושים ובהעדפות אישיות – אנחנו מסתמכים על סטטיסטיקות מדוייקות בלבד ולכן במקום לשער האם כותרת זו או אחרת טובה יותר עבורינו נבחן את הסיטואציה בניסוי מבוקר. כלי זה מעולה עבור קמפיינים המסוגלים להפיק למעלה מ- 100 המרות תוך פרק זמן על מנת לקבל מנצח ברמת וודאות גבוהה בניסוי. בקמפיינים בעלי מאות כניסות ביום ויותר ניתן להפעיל את ניסוי הפרמטרים השונים בו נבחן לעומק את הדף ברמה של איזה כפתור או איזה כותרת בדף גורמת להגברת ההמרות אצל הגולשים.
הרבה יותר קל ויותר זול ליצור דף נחיתה טוב וממיר ולבחון אותו מאשר להביא תעבורת גולשים נוספת לאתר. בעלי עסקים רבים נוהגים להתרכז בהבאת תעבורת גולשים נוספת לדף הנחיתה שלהם ולא שמים את הדגש בבחירת דף נחיתה הטוב ביותר עבורם – זה יכול להיות בזבוז עצום של כסף ! נוכל להפיק באותו הסכום בדיוק כמות המרות גבוהה יותר על ידי דף נחיתה אטרקטיבי יותר.
Google Website Optimizer – סיכום
כלי זה מעולה עבור כלל המפרסמים המקבלים המרות דרך קמפיין פרסום בגוגל שלהם. על ידי שימוש נכון בכלי ניתן להוזיל עלויות לכל המרה בצורה משמעותית וכתוצאה מכך לקבל החזר גבוה יותר עבור ההשקעה שלנו בקמפיין. לקמפיינים בסדר גודל של מספר רב של המרות אנו מציעים לערוך ניסויים רבים ככל האפשר על מנת להפיק את כמות ההמרות הגבוהה ביותר בסכום הנמוך ביותר. לא מספיק שנבנה את הקמפיין הטוב ביותר בעל ציוני איכות ומודעות הכי טובות, חשוב מאוד שנשים דגש על דף נחיתה איכותי וממיר !