קידום אתרים אורגני – הקדמה
אנו חיים במציאות בה מנועי החיפוש השונים בדגש על מנוע החיפוש של גוגל הם האתרים הגדולים בעולם לחיפוש ומציאת תוכן ומידע הרלוונטי עבורינו. קידום אתרים אורגני זהו תהליך בו מקדמים אתר אינטרנט במילות מפתח ספציפיות הרלוונטיות עבורו שלא דרך פרסום בקישורים הממומנים אלא באמצעות שימוש בשיטות אסטרטגיות כאלה ואחרות באמצעותן האתר מתקדם לעבר ראש התוצאות. שלא כמו הפרסום הממומן, על כל קליק שמתבצע לתוך האתר לא משלמים כלל. התשלום בדרך כלל עבור חברת קידום אתרים אותה שוכרים בתשלום ריטיינר (שכירת בעבור שירות קידום אתרים) חודשי עבור ביצוע פעולות קידום האתר לעבר המקומות הראשונים.
במאמר זה נתייחס לנושא
קידום אתרים בגוגל על פי מספר סעיפים שונים וחשובים הראויים להתייחסות בהקשר לנושא.
גוגל מהווה מנוע החיפוש הגדול בעולם. לגוגל נכנסים כ-70% מסך הגולשים בעולם מידי יום ומחפשים בו מיליארדי שאילתות חיפוש שונות. תחום קידום אתרים בגוגל נקרא בשפה המקצועית SEO כלומר Search Engine Optimization – אופטימיזצייה של מנועי חיפוש. התחרות בין המקדמים בגוגל רק הולכת וגדלה משנה לשנה ולכן בעלי עסקים רבים מעדיפים לקבל תוצאות מיידיות ולא לחכות חודשים או שנים עבור תוצאות ומפרסמים על ידי מומחה
פרסום בגוגל בקישורים הממומנים – גוגל אדוורדס. בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש בכל מילת מפתח יש סה"כ 10 תוצאות אורגניות וייתכנו עשרות או מאות מתחרים שמעוניינים להכנס לתוך העשירייה הפותחת. על פי סטטיסטיקות שונות שנערכו, השלישייה הראשונה מקבלת את רוב תעבורת החיפוש בעוד ששאר האתרים שמופיעים בעמוד הראשי מסתפקים בחלוקה מצומצמת יותר של הכניסות הנוספות.
למי משתלם לעשות קידום אתרים אורגני בגוגל ?
בעלי אתרים רבים ממהרים לשכור את שירותיה של חברת קידום אתרים שתקדם את האתר שלהם בצורה אורגנית בגוגל טרם בדקו את הפרסום בגוגל בתחום שלהם. ראוי לציין שקידום אתרים אורגני זהו תהליך ארוך ומייגע וייתכן שיחלוף זמן רב עד אשר האתר יתקדם אל העמוד הראשי לתוצאות הרצויות. חברות קידום אתרים מחייבות את לקוחותיהם לפרק זמן מסויים בסכום חודשי גבוה וקבוע ובדרך כלל אינן מתחייבות לתוצאות אלא לעבודת קידום בלבד. לקוחות רבים שאינם מרוצים כתוצאה מהקידום עוזבים את החברה לאחר סיום תקופת ההתחייבות ללא תוצאות ואחוז גבוה מהם לא ימשיך בפעילות קידום האתר ובכך כל העבודה שעשתה חברת קידום אתרים הקודמת לא רלוונטית יותר והתהליך היה בזבוז זמן וכסף בלבד.
ההמלצה שלנו היא לפרסם בקישורים הממומנים של גוגל הרבה לפני ששוכרים חברת קידום אתרים לקידום האתר. על ידי תהליך פרסום בגוגל אדוורדס ניתן לקבל פידבקים לגבי כמות הכניסות לאתר, כמות הפניות כתוצאה מהכניסות הממומנות לאתר, כמות הסגירות של לקוחות שהגיעו דרך הפרסום הממומן ועוד. בנוסף, ניתן להפיק דוחות מתוך הקמפיין הממומן של האתר ולהסיק אילו מילות מפתח הן הממירות ביותר עבור האתר ואותן לקדם אורגנית בגוגל.
ניתן לפרסם בכל מילת מפתח רלוונטית ובעזרת שירותיו של מומחה פרסום בגוגל להגיע אל התוצאות הראשונות כבר לאחר תקופת זמן קצרה מאוד, בשונה מקידום אתרים אורגני.
קידום אתרים בגוגל משתלם עבור בעלי אתרים שכבר חקרו את הפרסום בתחום שלהם על ידי פרסום בגוגל אדוורדס ומעוניינים לקבל כניסות נוספות לאתר שלהם מלבד הכניסות הממומנות.
אנו ממליצים לבעלי אתרים לבצע קידום אתרים אורגני לאתר רק לאחר שהגדילו את ההחזר עבור ההשקעה כתוצאה מפרסום בקמפיין האדוורדס שלהם.
עבודת קידום אתרים בגוגל – מהן הפעולות לקידום אתר ?
גוגל אמנם לעולם לא חשפו את הנוסחה המלאה המשמשת לקידום אתר לעבר המקומות הראשונים. מה שכן ידוע לנו, קהילת מקדמי האתרים, הם פרמטרים שונים המשפיעים על המיקום בעזרתם ניתן לקדם אתר בגוגל.
תפקידו של מקדם אתרים הוא להציג את האתר שאותו הוא מקדם בצורה הכי נכונה עבור מנוע החיפוש על ידי שימוש בקווים המנחים ובכללים של גוגל למקדמי אתרים.
עבודת קידום על האתר ( OnPage ) אופטימזיציה של האתר:
אופטימיזציה של האתר, כלומר, התאמה של האתר בצורה אופטימילית למנוע החיפוש של גוגל היא אחת הפעולות המרכזיות לקידום של אתר. לאופטימיזציה המון סעיפים ותתי סעיפים עליהם צריך לשים דגש בזמן הקידום. סעיפים בולטים לביצוע אופטימיזציה נכונה:
- כתיבת כותרות ותיאורי Meta Tag עבור כל דף באתר. כל דף באתר מייצג מידע שונה שיכול להיות תוכן מקצועי, תוכן שיווקי למטרות מכירה, עמוד מכירה ועוד. לכל דף כזה צריכה להיות כותרת המתאימה עבורו ובנוסף תיאור קצר וקולע שמופיע במנוע החיפוש גוגל על התוכן שיש בעמוד.
- אופטימיזציית מילות מפתח באתר – לכל עמוד שאנחנו מעוניינים לקדם חייבות להופיע מילות המפתח לקידום בתוך הטקסט מספר פעמים בהתאם לכמות הטקסט. בנוסף, מילות המפתח חייבות להופיע בווריאציות שונות, בכותרות מודגשות (H1,H2,H3...) וכו'.
- לינקים פנימיים – עלינו לעשות קישורים באתר מתוך מילות מפתח מרכזיות אל דפי נחיתה רלוונטיים עבור מילות המפתח בהתאמה. באופן כזה אנחנו מצביעים לגוגל על הנושא המרכזי שבו עוסק דף נחיתה מסויים.
תפריטי ניווט – מנוע החיפוש של גוגל מעריך אתרים המציעים יכולת ניווט קלה ופשוטה בין דפים באתר.
- תמונות לתצוגה ו- Alt-ים על תמונות. גוגל מעריך אתרים המכילים תמונות באתר ומזהה את התמונות על פי Alt שעל כל תמונה. Alt זהו תוסף בקוד האתר שתפקידו לשמש תיאור קצר עבור התמונה לתצוגה.
עבודת קידום מחוץ לאתר (OffPage) – השגת הפניות איכותיות
גוגל מעריך בנוסף אתר על פי כמות האתרים ברשת המצביעים עליו. כיוון שמנוע החיפוש של גוגל מסוגל להגיע כמעט לכל אתר בעולם על ידי הפניות שנוצרות עם הזמן, המנוע סופר את מספר ההפניות אל האתר ומבצע שקלול שלהן על פי מספר פרמטרים, להלן המרכזיים:
- כמות הקישורים שמצביעה על האתר.
- מילות המפתח בהם האתר מקושר.
- דירוג איכות של האתרים המקשרים אל האתר.
- דירוג האמינות של האתרים המקשרים אל האתר על פי מודל Trust Rank.
- רלוונטיות של תוכן העמודים המקשרים אל האתר.
- דירוג האתר על פי מודל Page Rank.
ישנם עוד פרמטרים רבים לחישוב כוחם והשפעתם של קישורים אך אלו הם הפרמטרים המרכזיים. המנוע של גוגל מסתמך בעיקר על הפניות איכותיות במילות מפתח הרלוונטיות לעמודים אליהם מקשרות. חשוב מאוד שהעמוד המקשר יהיה מתוך אתר בנושא או אתר הקשור לנושא. קישורים מתוך אתרים לא קשורים נראים לעיתים כספאם לגוגל אלא אם הקישור יוצא מאתר המוגדר במערכת כאתר אמין. המערכת לא תומכת בקניית קישורים ואף אוסרת על כך אך המון בעלי אתרים קונים קישורים באתרים חזקים במטרה לקדם את עצמם.
ותק של אתר – כמה זמן כתובת הדומיין קיימת ברשת
זהו אחד משלושת הפרמטרים המרכזיים לקידום אתרים בגוגל. המנוע של גוגל מחשב את הזמן שעבר מהסריקה הראשונה של האתר והתווספותו למערכת. ככל שהזמן עובר והאתר צובר וותק רב בתחום כך הוא מקבל דירוג גבוה יותר.
שינויי אלגוריתם בגוגל
צוות המהנדסים של מנוע החיפוש הגדול בעולם עובדים קשה מאוד כדי להכיל פרמטרים נוספים שישפיעו על מיקומו של האתר בגוגל. חלק מהתהליך עוסק ב"מלחמה" מאחורי הקלעים של גוגל במקדמי האתרים על ידי שיטות קידום פסולות כמו יצירת ספאם ברשת. מידי פעם המנוע מתעדכן בגרסא חדשה שמטרתה כמובן להפוך את התוצאות לרלוונטיות יותר עבור הגולשים ולהלחם במפיצי הספאם ובמקדמי האתרים שעושים את זה. גוגל מעצבים עבורינו את רשת האינטרנט כך שתהיה בנוייה נכון יותר בלי קשר לתוצאות החיפוש. כך לדוגמא, בתחילת שנת 2010 בעת שדרוג מנוע החיפוש התווסף פרמטר מרכזי לקידום אתר בשם "
זמן טעינה " שתפקידו לתת עדיפות לאתרים הנטענים בצורה מהירה יותר. על ידי הכנסת פרמטר זה גוגל גרמו לבעלי האתרים להשקיע באופטימיזציה לקוד האתר שלהם ולזרז את זמן הטעינה ובכך עצבו מחדש את עולם האינטרנט כמהיר הרבה יותר. בשנים 2005-2007 ניתן היה לקדם אתר על ידי הפצת אתרי ספאם ברשת ולכן בתחילת שנת 2008 גוגל יצרו אלגוריתם חדש שמטרתו להלחם באתרי הסרק הללו ולמנוע את הפצתם. אתרים שהשתמשו בשיטת קידום זו עד לאותה התקופה נעלמו מתוצאות החיפוש של גוגל לאחר שמוקמו במשך זמן רב בתוצאות הראשונות. גוגל ממשיכים לעדכן בכל עת את האלגוריתם לקביעת דירוג אתרים.
חברות קידום אתרים – מה כדאי לבדוק
בישראל ישנן עשרות אם לא מאות חברות קידום אתרים. בעת בחירת חברת קידום אתרים חשוב מאוד לבדוק את ההיסטוריה המלאה של חברת הקידום. צריך לזכור שאתר שמטופל באופן לא מקצועי יכול להיפגע ולהיענש על ידי מנוע החיפוש. חשוב מאוד לבדוק את הפידבקים שחברת הקידום קיבלה, דירוגים בגוגל של לקוחות שונים של החברה, המלצות ועוד. מומלץ אפילו להתקשר אל לקוחות החברה ולבקש חוות דעת לגבי התנהלות החברה, שירות שניתן וזמן התגובה לבקשות השונות. לחברות גדולות לקידום אתרים יש בדרך כלל רשת אתרים רחבה ממנה הן יכולות להחזיר קישורים. מקדם אתרים פרילנסר שעובד על מספר פרוייקטים בודדים בדרך כלל יתן תפוקה גבוהה יותר מבחינת זמן עבודה עבור הקידום. לכן, חשוב מאוד לבדוק ביקורות ולברר פרטים לפני שסוגרים עסקת קידום אתרים.
המלצה נוספת שלנו היא הגדרת יעדים לקידום. בקשו התחייבות בכתב ליעד של קידום מילת מפתח מרכזית אחת או יותר למקומות שהגדרתם מראש. במידה וחברת קידום אתרים לא השיגה את היעד יהיה פיצוי כלשהו שתקבעו מראש. זכרו, גם חברת קידום אתרים שעושה המון עבודה לא יכולה להתחייב למקום הראשון. אך מנגד, למרות שאי אפשר להתחייב למקום הראשון כן ניתן להתחייב, לדוגמא, לעמוד הראשון.
ישנם עשרות פרילאנסרים, מקדמי אתרים לשעבר בחברות גדולות לקידום אתרים שפרשו לעבודה עצמאית ועובדים בצורה פרטית על מספר פרוייקטים מצומצם. למקדמים אלו הידע, הזמן, התשתית והניסיון לקידום אתרים בצורה הטובה ביותר.
דוגמא לייתרון של פרסום בגוגל על פני קידום אתרים אורגני
לקוח שהגיע אלינו לפרסום נהג לשלם כ- 3000 ש"ח בחודש לחברת קידום אתרים לפני שבחן את אפשרות הפרסום בגוגל. לאחר שנה וחצי של עבודה אינטנסיבית על אתר הלקוח, האתר מוקם בעמוד החיפוש השני במילת המפתח המרכזית. ראוי לציין שהתחום בו קידם תחרותי מאוד ונדרשת סבלנות והשקעה רבה כיוון שהתחום רווי במתחרים שעושים המון עבודת קידום אתרים. הצענו ללקוח פרסום בגוגל אדוורדס במספר מילות מפתח הקשורות לתחומו. בפחות מחצי מהסכום אותו גבתה חברת קידום אתרים מהלקוח, מיקמנו את הקמפיין שלו במקום הראשון בגוגל במילות המפתח המרכזיות. הקמפיין הכניס כמות עבודה כפולה פי כמה וכמה מכמות העבודה הרגילה שמתקבלת מאתר האינטרנט כתוצאה מהקידום האורגני. הקמפיין יצר החזר גבוה במיוחד על ההשקעה.
לסיכום, אנו ממליצים למפרסמים חדשים באינטרנט לפרסם קודם כל בקישורים הממומנים של גוגל על מנת להתחיל לקבל פניות וסגירות בצורה מיידית. על ידי מערכת הפרסום בגוגל אדוורדס ניתן להעלות קמפיין מקצועי תוך מספר שעות ולהתחיל לקבל עבודה מייד. קידום אתרים אורגני בגוגל זהו תהליך מורכב הרבה יותר ונחוץ המון זמן וסבלנות רבה עד שהאתר מתקדם בגוגל בתוצאות האורגניות. לא תמיד משתלם לקדם בצורה אורגנית בגוגל.